pass it on and she will know (part1)

13 digital photomontages, 3-6 stacks of paper for take away, 2019

Katrin Winklers research based art practice examines how historical events and their consequences are kept in public consciousness through visual strategies and demonstrative actions. This digital photomontage work in based on found archival footage of missionary work during the colonial oppression. The work is dealing with aspects of the anti colonial Women’s War in Nigeria in 1929 where women rebelled against the imposition of taxes by the British colonial government. The use of palm leaves played a crucial role in the protests, for they were passed from one hand to another instead of flyers in order to know where and when to gather for the protest. Through both text and imagery, the digital montages address this history by presenting fictionalized conversations between women who were active during that time.

Galerie WEDDING:
Um Künstler*innen und Kurator*innen aus Lagos und Berlin Einblicke in die Kunstwelt des jeweils anderen Landes zu ermöglichen und dort zu arbeiten, hat das Goethe-Institute Nigeria in Kooperation mit dem Amt für Weiterbildung und Kultur Berlin-Mitte, Galerie Wedding – Raum für zeitgenössische Kunst, ZK /U – Zentrum für Kunst und Urbanistik, dem Kunstraum SAVVY Contemporary Berlin sowie der Arthouse Foundation Lagos das Residenzprogramm für junge Künstler*innen und Kurator*innen aus Berlin und Lagos ins Leben gerufen.
Zu den Stipendiat*innen 2019 gehören die nigerianische Künstlerin Antoinette Yetunde Oni sowie die Berliner Künstler*innen Dane Komljen und Katrin Winkler.
Das diesjährige Programm versteht sich auch als Raum für Improvisation, für die Formulierung und den Ausdruck des globalen Wandels in urbanen Zentren. Die Ausstellung »New Commons – Lagos/Berlin« dient als ein Moment in Zeit und Raum, der dem Austausch zwischen den beiden Städten gewidmet ist. Im Mittelpunkt stehen alternative Formen der Interaktion zwischen autonomen Netzwerken und deren Nutzung der Stadtarchitektur als Bühne. Urbane Standorte, die neu genutzt werden und als Zentrum für die Diaspora und andere Subkulturen in Lagos und Berlin fungieren.

links:
Lagos Biennial, curated by Antawan Byrd, Folakunle Oshun, 2019:

Frieze, article, 2019

Galerie Wedding, Lagos-Berlin, New Commons, group show with Dane Komljen, Antoinette Yetunde Oni, curated by Solvej Olvessen, 2019

 
http://katrin-winkler.com/files/gimgs/th-23_IMG_9579.jpg
 
 
http://katrin-winkler.com/files/gimgs/th-23_leave-1.jpg
 
 
http://katrin-winkler.com/files/gimgs/th-23_leave-2.jpg
 
 
http://katrin-winkler.com/files/gimgs/th-23_leave-3.jpg
 
 
http://katrin-winkler.com/files/gimgs/th-23_KWinkler_collage_1_41x26,5cm.jpg
 
 
http://katrin-winkler.com/files/gimgs/th-23_leave-4.jpg
 
 
http://katrin-winkler.com/files/gimgs/th-23_leave-5.jpg
 
 
http://katrin-winkler.com/files/gimgs/th-23_leave-6.jpg
 
 
http://katrin-winkler.com/files/gimgs/th-23_leave-7.jpg
 
 
http://katrin-winkler.com/files/gimgs/th-23_KWinkler_collage_2_41x26,5cm.jpg
 
 
http://katrin-winkler.com/files/gimgs/th-23_leave-8.jpg
 
 
http://katrin-winkler.com/files/gimgs/th-23_KWinkler_collage_3_41x26,5cm.jpg
 
 
http://katrin-winkler.com/files/gimgs/th-23_leave-9.jpg
 
 
http://katrin-winkler.com/files/gimgs/th-23_leave-10.jpg
 
 
http://katrin-winkler.com/files/gimgs/th-23_137GalerieWedding_NewCommonsLagos_Berlin_11_11_19_66GalerieWedding_NewCommonsLagos_Berlin_11_11_19__DSC9906-1024x683.jpg
 
 
http://katrin-winkler.com/files/gimgs/th-23_90GalerieWedding_NewCommonsLagos_Berlin_11_11_19_15GalerieWedding_NewCommonsLagos_Berlin_11_11_19__DSC9800-683x1024.jpg
 
 
http://katrin-winkler.com/files/gimgs/th-23_IMG_9598.jpg
 
 
http://katrin-winkler.com/files/gimgs/th-23_IMG_9595.jpg